[자동차용어] 문제해결 기법의 숙지자

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블랙벨트


BB

통계적 지식과 개선활동 또는 연구개발 추진
능력의 보유자이며 문제해결 기법을 숙지한 
전문가로서 프로젝트 수행, 지도, 6시그마 기법
적용확대 그린벨트 양성을 위해 활동하는 자


6시그마 기법 : 출처 위키백과 참조


6 시그마(6σ)는 기업에서 전략적으로 

완벽에 가까운 제품이나 서비스를 

개발하고 제공하려는 목적으로 

정립된 품질경영 기법 또는 철학으로서,

 기업 또는 조직 내의 다양한 문제를 

구체적으로 정의하고 현재 수준을

 계량화하고 평가한 다음 개선하고 

이를 유지 관리하는 경영 기법이다. 

원래 모토로라에서 개발된 일련의 

품질 개선 방법이었으며 품질 

불량의 원인을 찾아 해결해 내고자 

하는 체계적인 방법론이었다.




이후 제너럴 일렉트릭 등 

여러 기업에서 도입되어 발전하였으며 

특히 1990년대와 2000년대 동안 

많은 인기를 얻은 기업내

 혁신을 위한 방법이다. 

다른 품질경영관리기법인 

종합 품질 관리(Total Quality Management)의

 경우에는 생산품질자체에 집중

하지만 6 시그마는 회사의 

모든 부서의 업무에 적용할 수 

있으며 각자의 상황에 알맞은, 

고유한 방법론을 개발하고 적용하여

 정량적 기법과 통계학적 

기법으로 향상시킬 수 있다.

From wikipeia

Six Sigma is a set of techniques 

and tools for process improvement. 

It was introduced by engineer Bill Smith

 while working at Motorola in 1986.

 Jack Welch made it central to his business 

strategy at General Electric in 1995. 

Today, it is used in many industrial sectors.


It seeks to improve the quality 

of the output of a process by identifying 

and removing the causes of defects 

and minimizing variability in manufacturing

 and business processes. 

It uses a set of quality management 

methods, mainly empirical, statistical methods, 

and creates a special infrastructure of people 

within the organization who are experts in these methods. 

Each Six Sigma project carried out 

within an organization follows a defined 

sequence of steps and has specific value targets, 

for example: reduce process cycle time, 

reduce pollution, reduce costs, 

increase customer satisfaction, and increase profits.


The term Six Sigma 

(capitalized because it was written that way 

when registered as a Motorola trademark 

on December 28, 1993) originated from terminology

 associated with statistical 

modeling of manufacturing processes. 

The maturity of a manufacturing 

process can be described by a sigma

 rating indicating its yield or the percentage 

of defect-free products it creates. 

A six sigma process is one in which 99.99966% 

of all opportunities to produce 

some feature of a part are 

statistically expected to be free of defects

(3.4 defective features per million opportunities).

 Motorola set a goal of "six sigma" for all 

of its manufacturing operations, 

and this goal became a by-word 

for the management and engineering

 practices used to achieve it.


 나눔은 

최고의 기쁨입니다.

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